רום (כתות ג'-ט')
רום ג: יום שני 16:15-19:15
רום ד: יום חמישי 16:15-19:15
רום ה-ט: יום רביעי 16:45-19:30

תלמידי רמה ז-ט (חטיבה) לומדים ביחד עם תלמידי החטיבה בתכנית רום בימי רביעי אחה"צ.
ביחד קבוצה סקרנית פוגשת תחומי דעת חדשים או מוכרים במבט אחר, נבחן הכל במבט רב תחומי. השנה נעסוק באקולוגיה, באדם וסביבתו, גם ברמה המדעית אבל גם נבחן מה משמעות האחריות שלנו.בעולם. מהמאקרו נכנס למיקרו שלנו כבני אדם- למח המרתק, לנבכי החידה הגדולה. איך המח משפיע על הבנת שפה, על תקשורת, על הרבה דברים אליהם אנו מתייחסים כמובנים מאליהם.
תכנית "רום" היא תכנית העשרה המיועדת לתלמידים מצטיינים בין הכתות ג-ז והינה תכנית צומחת הפועלת בשעות אחר הצהריים.
התכנית משלבת למידה חווייתית בין תחומי דעת שונים ממדעים אומניות והומניסטיקה. בין הנושאים הנלמדים נמצא קורסים העוסקים בזאולוגיה, הוכחה ,אמנות, מטאורולוגיה ,תיאטרון ועוד…
מורי תכנית "רום" הם חלק מצוות רמ"ה ובונים את התכניות הייחודיות בהתאמה לצרכים הפדגוגיים של הילדים תוך טיפוח הסקרנות והיצירתיות הטמונים בהם. תלמידי תכנית "רום" לומדים שני קורסים סמסטריאליים (כלומר ארבעה קורסים בשנה).התכנית נבנית בצורה ספיראלית תוך התייחסות למיומנויות והידע אליהם נחשפים הילדים במהלך שנות השתתפותם בתכנית.
שיעורים
שכבה ג'
רכז כתות ג- ד"ר אלעד שגב
תיאטרון- דיוויד בילנקה
קורס התיאטרון יעסוק השנה במונולוגים . בזמן המונולוג, השחקן ניצב לבדו על הבמה או מול המצלמה ובאמצעים מינימליסטיים מספר סיפור מרתק סביב הדמות אותה הוא מציג.
במסגרת המפגשים, ננסה להבין מהי דמות ומהו מונולוג, נכיר סוגים שונים של מונולוגים מתוך ספרים ומחזות, כמו-כן ננסה להבין איך ניתן לכתוב מונולוג באמצעות אימפרוביזציה. הילדים ימציאו דמויות מקוריות ויכתבו בהשראתן מונולוגים. גולת הכותרת של הקורס תהיה כשהילדים יבצעו בעצמם בכיתה את המונולוגים שכתבו. כדי לקשוריוסיפו לדמות אביזרים ותלבושות כיד הדמיון, במטרה להעשיר את עבודתם התיאטרלית.
הכוחות הפועלים על הכדור - גיא מור
למה הרוח נושבת? מדוע נוצרים גלים? האם השמש בישראל באמת שוקעת במערב? מי מסוכן יותר.. טורנדו, הוריקן או צונאמי? ובאיזו מהירות מסתובב כדור הארץ בכלל?
על שאלות אלו ואחרות נענה בקורס "הכוחות הפועלים על הכדור" שם נלמד על תופעות טבע שונות, נחזה את מזג האוויר , נלמד לחשוב , לשאול שאלות והכי חשוב להכיר אחד את השני.
אמנות - נופר אבנין-לוי
בסדנת האמנות נבחן את מגוון האפשרויות העומדות בפנינו בכדי להביא לידי ביטוי את הייחודי שבנו. במהלך הסדנה נעסוק במספר פרוייקטים בהם ניצור, ובאמצעות היצירה נבחן נקודות מבט שונות על אותו הנושא, ונשאל את עצמנו אם יש ״נכון" ו"לא נכון״.
בסדנה נביא לידי ביטוי שימש בחומרים מגוונים, נתייחס לצורה וצבע, נבדוק דו מימד מול תלת מימד, דיוק ואי דיוק .
נפלאות הים - שיר אייזן
שכבה ד'
רכזת כתות ד - חבי קצלסקי
שחמט - גנאדי בירגר
בשעת המשחק התלמיד מפנה את תשומת ליבו ל"עולם אחר" עם חוקים משלו וזה משחרר אותו מהגבולות והמחויבות של ה"עולם האמיתי". תחושת שחרור זו נותנת לו חופש לנסות דברים חדשים. לאורך כל המשחק התלמיד עומד בפני אתגרים מחשבתיים ונדרש למצוא פתרון לבעיות אותן הוא פוגש במהלך המשחק. חווית המשחק יוצרת תנאים טובים ללמידה הנובעת מהנאת המשחק.
במקביל, נעשה הכירות עם עקרונות השחמט. נלמד לקחת אחריות להחלטות הנעשות במהלך המשחק (נגעת נסעת), ונלמד להבחין ב"יופי" הטמון במשחק באמצאות פתירת בעיות וניתוח משחקי מופת.
מדע אחר- עידו שמיר
קורס דינמי ומעניין העוסק במדע דרך צורת הסתכלות מעניינת, אחרת, שונה ומסקרנת.נבין את העקרונות המדעיים מאחורי תופעות מעניינות ומדוע הן בכלל מתרחשות.
הקורס יעודד את התלמידים לחשיבה יצירתית, מקורית, פיתוח מבנים במענה לצורך מסויים, התנסות בתהליך תיכון מוצר, תכנון וחשיבה תהליכית, פיתוח הדמיון, העלאת השערות ופתרון קונפליקטים. נבין כיצד בנויות הקשתות הרומיות ומדוע הן לא מתמוטטות.
נבסס את הלימוד על שני עקרונות מרכזיים – כוח המשיכה וחיכוך. נבין איך בנויים גשרים, מדוע חלקי הגשר לא משתחררים האחד מהשני וננסה את כוחנו בבניית אחד.
ממעמקי האדמה ועד לירח - עומרי אפשטיין
התלמידים ישחקו דמויות בעלות סט כישורים, מטרות, ידע, יכולות ונתונים שונים. הדמויות פועלות בעולם דמיוני שמתווך, מתואר ומופעל על ידי המנחה. המנחה שם מול התלמידים אתגרים, מצבים ומשימות שעליהם לפתור על מנת להתקדם במסגרת המשחק. ישנם סוגים רבים של משחקי תפקידים והשנה בחרנו ב מבטן האדמה ועד לירח – המתרחש בעולמם העשיר של ספריו של ז'ול ורן!
הצטרפו אלינו למסע בעקבות ספריו של ז'ול ורן - סביב לעולם ב80 יום, 20,000 מיל מתחת לפני המים, המסע אל הירח, המסע אל בטן האדמה, אי התעלומות ועוד
הקורס משמש כאמצעי לפיתוח יכולות חשיבה תהליכית, הומור, שיתוף פעולה, יצירתיות, חשיבה מתמטית, שימוש במשאבים, מוסר, יכולות ורבליות ועוד. הפעילות מועברת בעזרת אתר ROLL 20 , לוחות קרב וקלפי כוחות
אמנות - נופר אבנין-לוי
בסדנת האמנות נבחן את מגוון האפשרויות העומדות בפנינו בכדי להביא לידי ביטוי את הייחודי שבנו. במהלך הסדנה נעסוק במספר פרוייקטים בהם ניצור, ובאמצעות היצירה נבחן נקודות מבט שונות על אותו הנושא, ונשאל את עצמנו אם יש ״נכון" ו"לא נכון״.
בסדנה נביא לידי ביטוי שימש בחומרים מגוונים, נתייחס לצורה וצבע, נבדוק דו מימד מול תלת מימד, דיוק ואי דיוק .
שכבות ה-ט
רכז כתות ה-ט- גיא מור
עיצוב בתלת מימד- דניאל
הדפסה תלת מימדית היא טכנולוגית העתיד שכבר עכשיו נמצאת בהישג ידינו.
כמעט כמו במעשה קסמים, כיום ניתן להדפיס בתלת מימד צורות ומוצרים העולים בדימיוננו, אך כיצד עושים זאת?
בקורס נלמד את יסודות המידול התלת מימדי וכיצד להפוך רעיון למוצר תלת מימדי מודפס.
נכיר את טכנולוגית ההדפסה, כיצד היא פועלת, יתרונותיה וחסרונותיה ואיך אנו יכולים לעשות בה שימוש לצרכינו.
נלמד למדל בתוכנת טינקרקאד, בעזרתה נבנה מוצרים ומשחקים מקוריים פרי תכנונכם אותם נדפיס בתלת מימד.
WAY TO GO- ד"ר אורי גלובוס
גו הוא משחק הלוח העתיק ביותר בעולם ומשחק המחשבה הלאומי של סין יפן וקוריאה.
למשחק חוקים פשוטים ביותר ועם זאת הוא בעל עומק אסטרטגי רב.
המשחק משמש שפה ודרך אימון לאצולה בסין וביפן מזה אלפי שנים והשפעתו התרבותית ניכרת בקלסיקות סיניות ויפניות כגון ״חכמת המלחמה״ של סון טסו.
כיום יש למשחק עשרות מיליוני שחקנים אוהדים ברחבי העולם שרובם מרוכזים באסיה, שם יש גם ערוצי טלוויזיה שמוקדשים למשחק ושחקני גו מקבלים מעמד של סלבריטאים.
גו נחשב במזרח כאימון המושלם למח ומקושר עם הישגים גבוהים בפרט בחשיבה מופשטת ויצירתית.
בקורס, נשחק, נרכוש מושגים אסטרטגיים ונבין אותם בהקשר של המשחק ותרבות המזרח.
ג'אגלינג -"חכמת הגוף" - מיקי חומה
בתקופה זו אנחנו נדרשים לגמישות ויצירתיות כדי להעביר שיעורים בהוראה מרחוק, במיוחד כשנדרש ציוד לקורס. יחד עם זאת, נוצרת כאן הזדמנות לחשיבה ועשייה אחרת בה מועברת לתלמידים יותר אחריות לתהליך הלמידה המאפשרת להם להיות עצמאיים יותר, כאלה שמחליטים בעצמם מה מעניין אותם ללמוד, מציבים לעצמם משימות ויעדים ובעזרת הכוונה מהמנחה מגיעים ליעדים שהציבו לעצמם.
ברור שהשיעורים יהיו שונים היות ונוכל לעבוד עם שלושה עד ארבעה אביזרי ג'אגלינג בלבד (כדורים, פוייז, איזון ועוד). אך בכל חסרון קיים גם יתרון. את אביזרי הג'אגלינג התלמידים יצרו בעצמם בהנחייתי, באמצעות ערכה מוכנה שיקבלו כל תלמידי הקורס. כמו כן, מתוך חשיבה יצירתית נגלה שניתן ליצור מגוון של שילובים גם בין שלושה אביזרי ג'אגלינג שונים כך שצמצום האפשרויות (במספר האביזרים) יכול להיות קרקע פורייה ליצירתיות והעמקה.
בעבודה בזום תהיה גם חלוקה לקבוצות קטנות יותר לפי תחומי העניין כדי שאוכל להגיע להכוונה יותר אינטימית עם כל תלמיד.
הכל קשור - עמית קרני
מה הקשר בין צבע עלי העץ לבעלי חיים החיים בסביבתו?
לכל דבר ביקום יש חשיבות. לא תמיד אנחנו יודעים מה החשיבות, אבל כמו בקסם, הכל קשור זה בזה. תהליך מוביל לתהליך שמוביל לתוצאה, שאף היא מובילה לתהליך נוסף. תהליכים אלה מתרחשים בתוך ואף בין מערכות, סביבות גידול ויצורים החיים בהן. מכאן, הרי שיש חשיבות לכל גורם וכל תהליך שקורה בעולם שלנו.
בקורס נלמד איך כל הגורמים והתהליכים בעולמנו קשורים אחד בשני קשר חשוב ביותר, וביחד, איך הם יוצרים את העולם והחיים כפי שאנחנו מכירים אותם.
נלמד לזהות את גרמי השמיים השונים במצבים שונים, נלמד שלשמש יש חשיבות וקשר לירח ולשאר הכוכבים, ואיך הם קשורים לחיידקים לצמחים, ולחיים על פני כדור הארץ.
נכיר את היסודות מהם בנויים החיים על פני כדור הארץ, נתבונן בתרכובות מהן היסודות בנויים בעזרת מיקרוסקופים ונבחן צורות חיים פשוטות – חד תאים. נייצר דגמים, נעבוד בתוכנות ממחישות, נעשה סימולציות נשחק ונעמיק בהבנת החיים בעולמינו.
נפלאות הים-יאן רוזן
בקורס נלמד על הים כבית גידול גדול הכולל בתוכו סביבות אקולוגיות שונות. נלמד על האקולוגיה הימית וחשיבותה, על מגוון בעלי חיים בים, לוייתנים, דגים, רכיכות ואצות, אורח חייהם המיוחד והמערכות התומכות באורח חיים זה.
נשחק, נפתור חידות, נבנה דגמים, ונחקור באופן אקטיבי.
נתמקד בהשפעות האדם על הסביבה הימית, ונבדוק את משמעות התערבותו בתחומים כמו: השפעת כלי שיט גדולים על האקולוגיה הימית, התפלת מים, מינים פולשים, בניית מרינות, ועוד.
לסיכום נערוך משפט רב משתתפים, להתנהגות האדם מול אוצרות הים.
מח וקוגניציה - רותם כהן
בקורס הזה נתייחס לזכרון, תפיסה, קשב ועוד; נלמד איך המדע אוסף מידע על ה-'קופסא השחורה' שנקראת המח; ונתייחס לסוגיות פילוסופיות בחקר הקוגניציה, לגבי מקור התודעה והקשר בין גוף לנפש.
מסעות בכתיבה - רותם כהן
מה משותף לסונטות, חמשירים ופרוזה? כולם סוגים של יצירות המתבססים על המילה הכתובה, ונשענים על תבניות מוכרות כדי ליצור דברים חדשים. במסגרת הקורס נחווה מסע יצירתי דרך תבניות שונות של כתיבה, נקרא, נקריא ונתנסה ביצירה שלהן. ממשקל וחריזה, דרך תיאורים ודיאלוגים ועד מסע הגיבור\ה, נכיר סוגים שונים של הבעה בכתב ונגלה דרכים חדשות לביטוי עצמי.
מסעו של אטום המימן - עמית קרני