תלמידי רמה ז-ט (חטיבה) לומדים ביחד עם תלמידי החטיבה בתכנית רום בימי רביעי אחה"צ.
ביחד קבוצה סקרנית פוגשת תחומי דעת חדשים או מוכרים במבט אחר, נבחן הכל במבט רב תחומי. השנה נעסוק באקולוגיה, באדם וסביבתו, גם ברמה המדעית אבל גם נבחן מה משמעות האחריות שלנו.בעולם. מהמאקרו נכנס למיקרו שלנו כבני אדם- למח המרתק, לנבכי החידה הגדולה. איך המח משפיע על הבנת שפה, על תקשורת, על הרבה דברים אליהם אנו מתייחסים כמובנים מאליהם.
תכנית "רום" היא תכנית העשרה המיועדת לתלמידים מצטיינים בין הכתות ג-ז והינה תכנית צומחת הפועלת בשעות אחר הצהריים.
התכנית משלבת למידה חווייתית בין תחומי דעת שונים ממדעים אומניות והומניסטיקה. בין הנושאים הנלמדים נמצא קורסים העוסקים בזאולוגיה, הוכחה ,אמנות, מטאורולוגיה ,תיאטרון ועוד…
מורי תכנית "רום" הם חלק מצוות רמ"ה ובונים את התכניות הייחודיות בהתאמה לצרכים הפדגוגיים של הילדים תוך טיפוח הסקרנות והיצירתיות הטמונים בהם. תלמידי תכנית "רום" לומדים שני קורסים סמסטריאליים (כלומר ארבעה קורסים בשנה).התכנית נבנית בצורה ספיראלית תוך התייחסות למיומנויות והידע אליהם נחשפים הילדים במהלך שנות השתתפותם בתכנית.
שיעורים
שכבה ג'
רכז כתות ג- ד"ר אלעד שגב
תיאטרון- מישל פינטוב
קורס התיאטרון יעסוק השנה במונולוגים . בזמן המונולוג, השחקן ניצב לבדו על הבמה או מול המצלמה ובאמצעים מינימליסטיים מספר סיפור מרתק סביב הדמות אותה הוא מציג.
במסגרת המפגשים, ננסה להבין מהי דמות ומהו מונולוג, נכיר סוגים שונים של מונולוגים מתוך ספרים ומחזות, כמו-כן ננסה להבין איך ניתן לכתוב מונולוג באמצעות אימפרוביזציה. הילדים ימציאו דמויות מקוריות ויכתבו בהשראתן מונולוגים. גולת הכותרת של הקורס תהיה כשהילדים יבצעו בעצמם בכיתה את המונולוגים שכתבו. כדי לקשוריוסיפו לדמות אביזרים ותלבושות כיד הדמיון, במטרה להעשיר את עבודתם התיאטרלית.
הכוחות הפועלים על הכדור - גיא מור
למה הרוח נושבת? מדוע נוצרים גלים? האם השמש בישראל באמת שוקעת במערב? מי מסוכן יותר.. טורנדו, הוריקן או צונאמי? ובאיזו מהירות מסתובב כדור הארץ בכלל?
על שאלות אלו ואחרות נענה בקורס "הכוחות הפועלים על הכדור" שם נלמד על תופעות טבע שונות, נחזה את מזג האוויר , נלמד לחשוב , לשאול שאלות והכי חשוב להכיר אחד את השני.
זה לא קסם- זו פיזיקה - ליהוא נשרי
הגעתם לקורס שבו נכנסים עם סקרנות – ויוצאים עם גשרים, רכבות הרים, וכדורי פינג פונג שעוברים ממקום למקום בדרך היצירתית שלכם! נבנה, נבדוק, ניכשל וננסה שוב – עד שזה מצליח. נבין למה דברים נופלים, האם נייר יכול להחזיק כוס מים, ואיך בונים גשר מקשים שמחזיק קופסת שימורים (כן, שימורים!).
יצורי בדים - נופר אבנין-לוי
בקורס זה, כל ילד וילדה יוצאים למסע יצירתי שבו הם ממציאים חיה שהיא רק שלהם – חיה דמיונית שמשקפת תכונות, חלומות, פחדים או כוחות פנימיים.
דרך סדרה של מפגשים נלמד:
איך להתחבר לרעיון ולדמיון שלנו.
איך לתכנן ולעצב סקיצה וגזרה של החיה.
איך לתפור אותה שלב אחר שלב בעבודת יד ולהעניק לה ייחודיות דרך מרקמים, אביזרים וטקסטורות.
התוצאה?
ייצור בד חכם, משעשע ובעיקר אישי וייחודי. הקורס משלב עולמות של דמיון ועיצוב, מיומנויות של תפירה ומלאכות טקסטיל וחושף את הילדים לפשטות והקסם שבעבודת היד.
שכבה ד'
רכזת כתות ד - חבי קצלסקי
שחמט - גנאדי בירגר
בשעת המשחק התלמיד מפנה את תשומת ליבו ל"עולם אחר" עם חוקים משלו וזה משחרר אותו מהגבולות והמחויבות של ה"עולם האמיתי". תחושת שחרור זו נותנת לו חופש לנסות דברים חדשים. לאורך כל המשחק התלמיד עומד בפני אתגרים מחשבתיים ונדרש למצוא פתרון לבעיות אותן הוא פוגש במהלך המשחק. חווית המשחק יוצרת תנאים טובים ללמידה הנובעת מהנאת המשחק.
במקביל, נעשה היכרות עם עקרונות השחמט. נלמד לקחת אחריות להחלטות הנעשות במהלך המשחק (נגעת נסעת), ונלמד להבחין ב"יופי" הטמון במשחק באמצעות פתירת בעיות וניתוח משחקי מופת.
לצאת מהבועה - יובל כספי
מהי שפת הקומיקס וכיצד מדברים בה? איך מציירים בועת קומיקס והאם אפשר לצאת מהבועה?
בקורס חדש שייפתח השנה נלמד ליצור סיפור קומיקס משלב העיצוב של הדמויות ועד כתיבת הסיפור ויצירת חוברת. כל תלמיד יכתוב ויצייר חוברת קומיקס אישית וגם ניצור חוברת קומיקס כיתתית עם עבודות של כל הילדים בקורס
הפנתיאון D&D משחק תפקידים מיתולוגי
אוהבים הרפתקאות? סיפורי מיתולוגיות? מצויין! בקורס המשלב בין השניים נצא להרפתקת משחקי תפקידים ותוך כדי נלמד על המיתולוגיה מצרית, יוונית, נורדית, קלטית, הודית ועוד. בנוסף נפגוש ונכיר אמונות אמונות ונבין את מהות הטקסים הנסתרים, נחקור את הדומה והשונה בין תרבויות מכל קצווי עולם, ונשתתף בסיפורים המיתולוגיים של אלים ממגוון תרבויות.
בלמידה מרחוק אנחנו נעזרים באתר רול 20 המיועד למשחקי תפקידים ברשת. כאשר נפגש פנים מול פנים נעזר במיניאטורות, לוחות ועוד.
שאלות על טבע - ד"ר איתי ברגר
סביבה, מחקר ושמירת טבע
המערכת האקולוגית נמצאת סביבנו בכל מקום, אנחנו חלק בלתי נפרד ממנה, מושפעים ממנה ומשפיעים עליה. כיצד ניתן להתבונן במערכת הזו ובמרכיבים שלה? כיצד ניתן להעלות שאלות בנוגע אליה? איך ניתן לאסוף מידע ולקבל תשובות?
בקורס זה נכיר את תחום האקולוגיה, את שיטות המחקר בתחום ונתנסה בשאלת שאלות, תכנון מחקר ואיסוף נתונים. בנוסף נכיר מקרוב את היצורים החיים סביבנו, נבחן אותם מקרוב ונתהה לגבי הקשר שלהם אלינו.
מדע מבעד לעדשה - עידו שמיר
הקורס מהווה מסע חקר מרתק אל תוך גופם של יצורים חיים, דרך היכרות עם עולם התאים. במהלכו, נבחן כיצד תאים נראים, פועלים ומתמיינים, ונלמד כיצד הם יוצרים את היסודות לכל צורת חיים. תוך שימוש בהתבוננות מיקרוסקופית, נחקור תאים מצמחים, בעלי חיים ואורגניזמים חד-תאיים, ונבין את תפקידם באורגניזם. הקורס ישלב ניסויים, תצפיות, בנייה מודלית ופעילויות סדנאיות לפיתוח סקרנות, הבנה מדעית ויצירתיות.
אל עצמי - גלי הרדון
תקציר יעלה בקרוב...
שכבות ה-ט
רכז כתות ה-ט- גיא מור
ביולוגיה ימית - יאן רוזן
בקורס זה נתמקד בחי והצומח בים ובסביבה הימית. נכיר את האצות והפלנקטון ונבין את חשיבותם. בהמשך נתוודע אל העולם הנפלא של חסרי החוליות שמהווים את רוב מערכות החיים בכדור הארץ. כרישים, דגים, דולפינים וכלבי-ים...גם עליהם נלמד בהרחבה ונכיר את עולמם. השיעורים ילוו במצגות, סרטונים, דוגמאות מהים ובתצפיות מיקרוסקופיות במעבדה.
מה שזז - יאיר קוטין
בקורס זה נלמד את עקרונות הבסיס של עיצוב ובניית מודלים בתוכנות תלת-ממד מתקדמות. המשתתפים ירכשו מיומנויות תכנון ויצירה דיגיטלית, וילמדו כיצד להפוך את הרעיונות שלהם למציאות. במהלך הקורס נבנה ונעצב פרויקטים אישיים, תוך שימוש במדפסת תלת-ממד ליצירת אובייקטים מורכבים, ובמכונת חיתוך בלייזר ליצירת חיתוכים מדויקים ומורכבים בחומרים שונים.
"משחקי הכיף - ד"ר אורי גלובוס
בקורס "משחקי הכיף" נשחק במשחקים מאתגרים מרחבי העולם שכל אחד מהם מייצר אינטראקציה שונה בין המשתתפים. גם אם לא נהיה באותו חדר פיזי, נערים על חברינו למשחק, נכרות בריתות, נמציא חוקים חדשים, נתמקח, נחשוף ונסכל את המזימות של חברינו ונפרד מהם מלאי רעיונות ומחכים לסבב נוסף במשחק של שבוע הבא.
ג'אגלינג -"חכמת הגוף" - מיקי חומה
בתקופה זו אנחנו נדרשים לגמישות ויצירתיות כדי להעביר שיעורים בהוראה מרחוק, במיוחד כשנדרש ציוד לקורס. יחד עם זאת, נוצרת כאן הזדמנות לחשיבה ועשייה אחרת בה מועברת לתלמידים יותר אחריות לתהליך הלמידה המאפשרת להם להיות עצמאיים יותר, כאלה שמחליטים בעצמם מה מעניין אותם ללמוד, מציבים לעצמם משימות ויעדים ובעזרת הכוונה מהמנחה מגיעים ליעדים שהציבו לעצמם.
ברור שהשיעורים יהיו שונים היות ונוכל לעבוד עם שלושה עד ארבעה אביזרי ג'אגלינג בלבד (כדורים, פוייז, איזון ועוד). אך בכל חסרון קיים גם יתרון. את אביזרי הג'אגלינג התלמידים יצרו בעצמם בהנחייתי, באמצעות ערכה מוכנה שיקבלו כל תלמידי הקורס. כמו כן, מתוך חשיבה יצירתית נגלה שניתן ליצור מגוון של שילובים גם בין שלושה אביזרי ג'אגלינג שונים כך שצמצום האפשרויות (במספר האביזרים) יכול להיות קרקע פורייה ליצירתיות והעמקה.
בעבודה בזום תהיה גם חלוקה לקבוצות קטנות יותר לפי תחומי העניין כדי שאוכל להגיע להכוונה יותר אינטימית עם כל תלמיד.
מעבדת עיצוב - יאיר קוטין, ענבל צייזלר ומעצבים מטוי לאב
תקציר יעלה בהמשך...
המח מאחורי המכונה - נוי ברק
איך מכונות לומדות ומשפרות את עצמן?מהי זה רשת ניורונים מלאכותית? ואיך מתכנתים רובוטים להיות אינטליגנטים? העולם משתנה במהירות, ואנחנו כבר רואים סביבנו טכנולוגיות שפעם היו מדע בדיוני:מודלים שמפיקים שפה טבעית, מצלמות שמבינות תמונה, רובוטים אינטראקטיביים, ומערכות שלומדות מתוך ניסיון.בקורס זה נבנה יסודות חזקים בתחום הבינה מלאכותית, ונתנסה ביצירת מערכות חכמות – ממש כמו שעושים חוקרים ומפתחים. נבין מהי בינה מלאכותית באמת – לא רק "מה זה עושה", אלא איך זה פועל...