Logo
הדפס עמוד זה

רם (כתות ה-ו, ז-ט)

יום חמישי 8:15-13:30

 

תלמידי תכנית "רם" מגיעים ליום העשרה שבועי (במקום יום לימודים בשעות הבוקר בחטיבה הרגילה). הם לומדים תכניות מתחומי המדעים האמנויות וההומניסטיקה בתכנית ספירלית הנבנית מגיל הגן ועד סיום התכניות השונות. בין הקורסים השונים ניתן למצוא תחומים כמו ג'אגלינג, מיינדפולנס, ביולוגיה ימית, לוגיקה ועוד.. תלמידי החטיבה לוקחים חלק בפרוייקט בשם "במה מחוננת" במהלכו הם יוצרים סרט שמוקרן כחלק מפרוייקט ארצי בסינמטק תל אביב.
הלמידה נעשית בקבוצות קטנות עם מורים מומחים הבאים מתחומי הדעת השונים הבונים את תכנית הלימודים בהתאמה לתלמידים מחוננים ולצרכיהם ההתפתחותיים. במהלך הלימודים בתכנית "רם" התלמידים מעמיקים בפרוייקטים מיוחדים הן כיתתיים והן אישיים ומרחיבים את תחומי הדעת אליהם נחשפו.

 

שיעורים

שכבה ה'

ביולוגיה ימית - ד"ר איציק בריקנר

נושאים שונים בתחום מדעי הים ריתקו תמיד את הילדים. בשעורי הביולוגיה הימית  נחשפים התלמידים לעולם הביולוגיה הימית הממשי, לא הווירטואלי. חלק מרכזי בלימוד הנושא, הינו התנסות  בתצפית ומחקר בעזרת  נציגים חיים ומשומרים של עולם החי הימי. במהלך הלימוד, התלמידים עושים שימוש רב במיקרוסקופים ובציוד מדעי נוסף. חוט השני העובר בשעורים אלו, הינו למידה רב-תחומית. האורגניזמים השונים אשר התלמידים ששים לעסוק בהם, משמשים כמנוף לתחומי לימוד נוספים כמו פיסיקה, כימיה, אומנות, ואף סטטיסטיקה. התלמידים  נחשפים למורכבות עולם החי הימי, ולתהליכים המתקיימים בו. דגש רב ניתן על תהליכים אבולוציוניים, כמו גם למנגנונים המשתתפים בהם.

על החלל- טל ענבר

איך בונים חללית? מה זה טיל? איך שומרים על חייהם של אסטרונאוטים בחלל? איך מתכננים משימות חלל?
הקורס יציג בפני המשתתפים בו את העולם המרתק של משימות חלל, דרך הפן ההנדסי, תכנוני ויצירתי, כמו גם ההיבטים הניהוליים והאתגרים הבלתי צפויים של הפעילות בחלל.

נכיר משימות חלל בולטות, ונבחן כיצד ניגשו מהנדסי חלל ממדינות שונות לפתור בעיות זהות - בדרכים מגוונות. נציץ אל העתיד ונראה אילו משימות חלל מתוכננות לעשור הבא.

במהלך הקורס נתנסה במשימות תכנון ופתרון בעיות מורכבות תוך עבודת צוות, המזכירה את אופן העבודה של אנשי פיתוח בתחום החלל

חבי קסצלסקי- אמנות

בסדנת האמנות נעבוד השנה על חקירה והעמקה בתחומים שונים. בסדנא יוגשו חומרים המאפשרים יצירה אישית ו/או קבוצתית לדוגמא: יציאה לתרגילי צילום, עבודות דו ממד שיש בהן צמצום ו/ או הרחבה של פלטת הצבעים. נתנסה בטכניקות חדשות ומורכבות, נקיים דיוני ביקורת ונלמד מהלכי התבוננות ורפלקציה על יצירות שלנו ועל יצירות מתרבות העולם. העבודה תלווה במודלים משדה האמנות בארץ ובעולם.

עיצוב בתלת מימד- ענבל צייזלר

הדפסה תלת מימדית היא טכנולוגית העתיד שכבר עכשיו נמצאת בהישג ידינו.
כמעט כמו במעשה קסמים, כיום ניתן להדפיס בתלת מימד צורות ומוצרים העולים בדימיוננו, אך כיצד עושים זאת?
בקורס נלמד את יסודות המידול התלת מימדי וכיצד להפוך רעיון למוצר תלת מימדי מודפס.
נכיר את טכנולוגית ההדפסה, כיצד היא פועלת, יתרונותיה וחסרונותיה ואיך אנו יכולים לעשות בה שימוש לצרכינו.
נלמד למדל בתוכנת טינקרקאד, בעזרתה נבנה מוצרים ומשחקים מקוריים פרי תכנונכם אותם נדפיס בתלת מימד.

פילוסופיה לסקרנים- עופר זק

מי אני?
איך אפשר לדעת משהו?
מה בטוח נכון?
האם זה בסדר לשקר?
האם אני חופשי?
אם פגעתי כשלא התכוונתי – האם מגיע לי עונש?
שאלות שמטרידות את האנושות כבר אלפי שנים... בקורס הזה נצא למסע סביבן, נחשוב עליהן בעצמנו וננסה להגיע לתשובות חדשות ואולי גם עם הבנות חדשות לגבי החיים שלנו.

"שאל את הטבע" - קורס ביומימיקרי - אלעד בר-דוד

הייתכן שהחיסון לקורונה הומצא כבר ע"י עטלפים? האם התבוננות ברגלי ג'וקים תעזור לפתח ידיים רובוטיות? וכיצד צמחים טורפים יעזרו לנו להוציא את טיפת הקטשופ האחרונה מהבקבוק?
ב-3.8 מיליארד שנות אבולוציה פיתחו בע"ח, צמחים וחיידקים אסטרטגיות ומנגנונים מופלאים שעזרו להם לשרוד ולשגשג בסביבת המחיה שלהם. כיום, מדענים, מהנדסים, אדריכלים ומעצבים רבים פונים אל הטבע לחפש פתרונות בבואם להתמודד עם אתגרים חדשים - דרך התבוננות, למידה וחיקוי של הטבע, מתקבלים פתרונות יעילים וברי קיימא. 
בקורס ביומימיקרי נתבונן במגוון צורות חיים ונלמד על האסטרטגיות המסייעות להם לשרוד. נבצע ניסויים מדעיים שיעמיקו את הבנתנו בנושאים הנדונים, ונראה כיצד אומצו אסטרטגיות אלו לפתרון בעיות ולפיתוח מוצרים חדשים. נדון בנושאים אקולוגים ובקיימות שהיא אחת מעקרונות היסוד של הביומימיקרי, ונפתח בהשראת הטבע פתרונות חדשים לבעיות ולאתגרים העומדים בפני האנושות כיום. 

הוכחה – ד"ר יואב ברויאר

במהלך הקורס נפתח את חשיבתנו הריאלית במגוון כיוונים ונושאים.
נתרגל לוגיקה קלאסית, נטעם מעט מתורת הגרפים, נלמד אודות הצפנה ונפצח צפנים ,נשמע סיפורים רבים שמטרתם להקנות הרגלי חשיבה מחד גיסא ולפתח את הדמיון מאידך גיסא,
נתנסה בדומינו המבוסס על כללים מורכבים, נלמד מהי רדוקציה ונפתור חידת שיבוץ...כל החוויות הללו יעשו תוך כדי משחק בשמחה

ג'אגלינג -"חכמת הגוף" - מיקי חומה

בתקופה זו אנחנו נדרשים לגמישות ויצירתיות כדי להעביר שיעורים בהוראה מרחוק, במיוחד כשנדרש ציוד לקורס. יחד עם זאת, נוצרת כאן הזדמנות לחשיבה ועשייה אחרת בה מועברת לתלמידים יותר אחריות לתהליך הלמידה המאפשרת להם להיות עצמאיים יותר, כאלה שמחליטים בעצמם מה מעניין אותם ללמוד, מציבים לעצמם משימות ויעדים ובעזרת הכוונה מהמנחה מגיעים ליעדים שהציבו לעצמם.
ברור שהשיעורים יהיו שונים היות ונוכל לעבוד עם שלושה עד ארבעה אביזרי ג'אגלינג בלבד (כדורים, פוייז, איזון ועוד). אך בכל חסרון קיים גם יתרון. את אביזרי הג'אגלינג התלמידים יצרו בעצמם בהנחייתי, באמצעות ערכה מוכנה שיקבלו כל תלמידי הקורס. כמו כן, מתוך חשיבה יצירתית נגלה שניתן ליצור מגוון של שילובים גם בין שלושה אביזרי ג'אגלינג שונים כך שצמצום האפשרויות (במספר האביזרים) יכול להיות קרקע פורייה ליצירתיות והעמקה.
בעבודה בזום תהיה גם חלוקה לקבוצות קטנות יותר לפי תחומי העניין כדי שאוכל להגיע להכוונה יותר אינטימית עם כל תלמיד.

שכבה ו'

עיצוב בתלת מימד- ענבל צייזלר

הדפסה תלת מימדית היא טכנולוגית העתיד שכבר עכשיו נמצאת בהישג ידינו.
כמעט כמו במעשה קסמים, כיום ניתן להדפיס בתלת מימד צורות ומוצרים העולים בדימיוננו, אך כיצד עושים זאת?
בקורס נלמד את יסודות המידול התלת מימדי וכיצד להפוך רעיון למוצר תלת מימדי מודפס.
נכיר את טכנולוגית ההדפסה, כיצד היא פועלת, יתרונותיה וחסרונותיה ואיך אנו יכולים לעשות בה שימוש לצרכינו.
נלמד למדל בתוכנת טינקרקאד, בעזרתה נבנה מוצרים ומשחקים מקוריים פרי תכנונכם אותם נדפיס בתלת מימד.

חבי קסצלסקי- אמנות

בסדנת האמנות נעבוד השנה על חקירה והעמקה בתחומים שונים. בסדנא יוגשו חומרים המאפשרים יצירה אישית ו/או קבוצתית לדוגמא: יציאה לתרגילי צילום, עבודות דו ממד שיש בהן צמצום ו/ או הרחבה של פלטת הצבעים. נתנסה בטכניקות חדשות ומורכבות, נקיים דיוני ביקורת ונלמד מהלכי התבוננות ורפלקציה על יצירות שלנו ועל יצירות מתרבות העולם. העבודה תלווה במודלים משדה האמנות בארץ ובעולם.

הוכחה – ד"ר יואב ברויאר

במהלך הקורס נפתח את חשיבתנו הריאלית במגוון כיוונים ונושאים.
נתרגל לוגיקה קלאסית, נטעם מעט מתורת הגרפים, נלמד אודות הצפנה ונפצח צפנים ,נשמע סיפורים רבים שמטרתם להקנות הרגלי חשיבה מחד גיסא ולפתח את הדמיון מאידך גיסא,
נתנסה בדומינו המבוסס על כללים מורכבים, נלמד מהי רדוקציה ונפתור חידת שיבוץ...כל החוויות הללו יעשו תוך כדי משחק בשמחה

פילוסופיה לסקרנים- עופר זק

מי אני?
איך אפשר לדעת משהו?
מה בטוח נכון?
האם זה בסדר לשקר?
האם אני חופשי?
אם פגעתי כשלא התכוונתי – האם מגיע לי עונש?
שאלות שמטרידות את האנושות כבר אלפי שנים... בקורס הזה נצא למסע סביבן, נחשוב עליהן בעצמנו וננסה להגיע לתשובות חדשות ואולי גם עם הבנות חדשות לגבי החיים שלנו.

"שאל את הטבע" - קורס ביומימיקרי - אלעד בר-דוד

הייתכן שהחיסון לקורונה הומצא כבר ע"י עטלפים? האם התבוננות ברגלי ג'וקים תעזור לפתח ידיים רובוטיות? וכיצד צמחים טורפים יעזרו לנו להוציא את טיפת הקטשופ האחרונה מהבקבוק?
ב-3.8 מיליארד שנות אבולוציה פיתחו בע"ח, צמחים וחיידקים אסטרטגיות ומנגנונים מופלאים שעזרו להם לשרוד ולשגשג בסביבת המחיה שלהם. כיום, מדענים, מהנדסים, אדריכלים ומעצבים רבים פונים אל הטבע לחפש פתרונות בבואם להתמודד עם אתגרים חדשים - דרך התבוננות, למידה וחיקוי של הטבע, מתקבלים פתרונות יעילים וברי קיימא. 
בקורס ביומימיקרי נתבונן במגוון צורות חיים ונלמד על האסטרטגיות המסייעות להם לשרוד. נבצע ניסויים מדעיים שיעמיקו את הבנתנו בנושאים הנדונים, ונראה כיצד אומצו אסטרטגיות אלו לפתרון בעיות ולפיתוח מוצרים חדשים. נדון בנושאים אקולוגים ובקיימות שהיא אחת מעקרונות היסוד של הביומימיקרי, ונפתח בהשראת הטבע פתרונות חדשים לבעיות ולאתגרים העומדים בפני האנושות כיום. 

מקופסת קרטון ועד לארמון וורסאי - טל סיקסיק

במהלך הקורס נפגש עם מושגים בסיסיים מעולם האדריכלות כמבנה [קונסטרוקציה], חלל ומעטפת, החזית האדריכלית, התוכנית והחתך האדריכלי, בניה לגובה, קנה מידה של אדם, דופן ומרכז, בניה מסורתית מול חדשנית, וכו' נפתור שאלות שעלו באופן מעשי תוך שימוש במושגים שנלמדו. 
מטרת הקורס הוא לעודד את המשתתפים להתבונן במבנים סביבם, לעורר את הקבוצה לחוות דעה ולפתח טעם אישי וראיה ביקורתית על המרחבים האדריכליים בהם הוא נע. נשים דגש על הן הבנת תהליך הבשלת הפרוייקט האדריכלי ובירור כיצד מתבצע תהליך זה משלבי התכנון המוקדמים ועד לקבלת התוצר המוגמר, תוך תשומת לב לפרטים הקטנים.
בסמסטר קורונה מיוחד זה במפגשים מרחוק ובתקווה גם מקרוב, נחשף לדוגמאות מעולם האדריכלות הקלאסית והחדשנית, נקרא טקסטים שמיצבו את מעמד הארכיטקטורה בקרב תחומי האמנויות ונצא לתרגילים במרחב הבית/הכיתה. יחד נגלה שכמו באדריכלות דווקא כאשר קיימות מגבלות, הפתרונות הנגזרים בדרך כלל יצירתיים ומסקרנים יותר מכרגיל☺

שואלים - ד"ר איציק בריקנר

מטרת השעורים הינה לפתח אצל התלמיד הבנה לגבי מהות המושג מחקר ובמיוחד המחקר המדעי .  התלמידים יחשפו למהלכים שהובילו להתפתחות המחקר המדעי עד ימינו אנו.  במהלך הלמודים  יעסקו התלמידים בשאלות חקר בתחומי הביולוגיה. בעזרת מתודיקה אותה ירכשו התלמידים  יערך תהליך חקר הכולל מערכת ניסוי ובקרה אשר את תוצאותיו יסכמו לכלל  עבודת חקר מדעית כתובה המוגשת כפוסטר בפני חברי הקבוצה.

"בין הטקסט לבמה" - לירון בן ששון

דרך טקסטים שונים ( ספר, שיר, טקסט לבן) נלמד איך הטקסט על הנייר הופך לשלנו, למילים שלנו על הבמה ומול המצלמה, מול קהל "איפה שהוא לא יהיה"...

 

'שכבה ז'-ח'-ט

פילוסופיה לסקרנים- עופר זק

מי אני?
איך אפשר לדעת משהו?
מה בטוח נכון?
האם זה בסדר לשקר?
האם אני חופשי?
אם פגעתי כשלא התכוונתי – האם מגיע לי עונש?
שאלות שמטרידות את האנושות כבר אלפי שנים... בקורס הזה נצא למסע סביבן, נחשוב עליהן בעצמנו וננסה להגיע לתשובות חדשות ואולי גם עם הבנות חדשות לגבי החיים שלנו.

"שאל את הטבע" - קורס ביומימיקרי - אלעד בר-דוד

הייתכן שהחיסון לקורונה הומצא כבר ע"י עטלפים? האם התבוננות ברגלי ג'וקים תעזור לפתח ידיים רובוטיות? וכיצד צמחים טורפים יעזרו לנו להוציא את טיפת הקטשופ האחרונה מהבקבוק?
ב-3.8 מיליארד שנות אבולוציה פיתחו בע"ח, צמחים וחיידקים אסטרטגיות ומנגנונים מופלאים שעזרו להם לשרוד ולשגשג בסביבת המחיה שלהם. כיום, מדענים, מהנדסים, אדריכלים ומעצבים רבים פונים אל הטבע לחפש פתרונות בבואם להתמודד עם אתגרים חדשים - דרך התבוננות, למידה וחיקוי של הטבע, מתקבלים פתרונות יעילים וברי קיימא. 
בקורס ביומימיקרי נתבונן במגוון צורות חיים ונלמד על האסטרטגיות המסייעות להם לשרוד. נבצע ניסויים מדעיים שיעמיקו את הבנתנו בנושאים הנדונים, ונראה כיצד אומצו אסטרטגיות אלו לפתרון בעיות ולפיתוח מוצרים חדשים. נדון בנושאים אקולוגים ובקיימות שהיא אחת מעקרונות היסוד של הביומימיקרי, ונפתח בהשראת הטבע פתרונות חדשים לבעיות ולאתגרים העומדים בפני האנושות כיום. 

"בין הטקסט לבמה" - לירון בן ששון

דרך טקסטים שונים ( ספר, שיר, טקסט לבן) נלמד איך הטקסט על הנייר הופך לשלנו, למילים שלנו על הבמה ומול המצלמה, מול קהל "איפה שהוא לא יהיה"...

מקופסת קרטון ועד לארמון וורסאי - טל סיקסיק

במהלך הקורס נפגש עם מושגים בסיסיים מעולם האדריכלות כמבנה [קונסטרוקציה], חלל ומעטפת, החזית האדריכלית, התוכנית והחתך האדריכלי, בניה לגובה, קנה מידה של אדם, דופן ומרכז, בניה מסורתית מול חדשנית, וכו' נפתור שאלות שעלו באופן מעשי תוך שימוש במושגים שנלמדו. 
מטרת הקורס הוא לעודד את המשתתפים להתבונן במבנים סביבם, לעורר את הקבוצה לחוות דעה ולפתח טעם אישי וראיה ביקורתית על המרחבים האדריכליים בהם הוא נע. נשים דגש על הן הבנת תהליך הבשלת הפרוייקט האדריכלי ובירור כיצד מתבצע תהליך זה משלבי התכנון המוקדמים ועד לקבלת התוצר המוגמר, תוך תשומת לב לפרטים הקטנים.
בסמסטר קורונה מיוחד זה במפגשים מרחוק ובתקווה גם מקרוב, נחשף לדוגמאות מעולם האדריכלות הקלאסית והחדשנית, נקרא טקסטים שמיצבו את מעמד הארכיטקטורה בקרב תחומי האמנויות ונצא לתרגילים במרחב הבית/הכיתה. יחד נגלה שכמו באדריכלות דווקא כאשר קיימות מגבלות, הפתרונות הנגזרים בדרך כלל יצירתיים ומסקרנים יותר מכרגיל☺

"שאל את הטבע" - קורס ביומימיקרי - אלעד בר-דוד

הייתכן שהחיסון לקורונה הומצא כבר ע"י עטלפים? האם התבוננות ברגלי ג'וקים תעזור לפתח ידיים רובוטיות? וכיצד צמחים טורפים יעזרו לנו להוציא את טיפת הקטשופ האחרונה מהבקבוק?
ב-3.8 מיליארד שנות אבולוציה פיתחו בע"ח, צמחים וחיידקים אסטרטגיות ומנגנונים מופלאים שעזרו להם לשרוד ולשגשג בסביבת המחיה שלהם. כיום, מדענים, מהנדסים, אדריכלים ומעצבים רבים פונים אל הטבע לחפש פתרונות בבואם להתמודד עם אתגרים חדשים - דרך התבוננות, למידה וחיקוי של הטבע, מתקבלים פתרונות יעילים וברי קיימא. 
בקורס ביומימיקרי נתבונן במגוון צורות חיים ונלמד על האסטרטגיות המסייעות להם לשרוד. נבצע ניסויים מדעיים שיעמיקו את הבנתנו בנושאים הנדונים, ונראה כיצד אומצו אסטרטגיות אלו לפתרון בעיות ולפיתוח מוצרים חדשים. נדון בנושאים אקולוגים ובקיימות שהיא אחת מעקרונות היסוד של הביומימיקרי, ונפתח בהשראת הטבע פתרונות חדשים לבעיות ולאתגרים העומדים בפני האנושות כיום. 

 

 

 

Rama School. All rights reserved.