odi2

Switch to desktop Register Login

רם (כתות ה-ו, ז-ט)

יום חמישי 8:15-13:30

 

 

 

 

תלמידי תכנית "רם" מגיעים ליום העשרה שבועי (במקום יום לימודים בשעות הבוקר בחטיבה הרגילה). הם לומדים תכניות מתחומי המדעים האמנויות וההומניסטיקה בתכנית ספירלית הנבנית מגיל הגן ועד סיום התכניות השונות. בין הקורסים השונים ניתן למצוא תחומים כמו ג'אגלינג, מיינדפולנס, ביולוגיה ימית, לוגיקה ועוד.. תלמידי החטיבה לוקחים חלק בפרוייקט בשם "במה מחוננת" במהלכו הם יוצרים סרט שמוקרן כחלק מפרוייקט ארצי בסינמטק תל אביב.
הלמידה נעשית בקבוצות קטנות עם מורים מומחים הבאים מתחומי הדעת השונים הבונים את תכנית הלימודים בהתאמה לתלמידים מחוננים ולצרכיהם ההתפתחותיים. במהלך הלימודים בתכנית "רם" התלמידים מעמיקים בפרוייקטים מיוחדים הן כיתתיים והן אישיים ומרחיבים את תחומי הדעת אליהם נחשפו.

 

שיעורים

שכבה ה'

ביולוגיה ימית - ד"ר איציק בריקנר

נושאים שונים בתחום מדעי הים ריתקו תמיד את הילדים. בשעורי הביולוגיה הימית  נחשפים התלמידים לעולם הביולוגיה הימית הממשי, לא הווירטואלי. חלק מרכזי בלימוד הנושא, הינו התנסות  בתצפית ומחקר בעזרת  נציגים חיים ומשומרים של עולם החי הימי. במהלך הלימוד, התלמידים עושים שימוש רב במיקרוסקופים ובציוד מדעי נוסף. חוט השני העובר בשעורים אלו, הינו למידה רב-תחומית. האורגניזמים השונים אשר התלמידים ששים לעסוק בהם, משמשים כמנוף לתחומי לימוד נוספים כמו פיסיקה, כימיה, אומנות, ואף סטטיסטיקה. התלמידים  נחשפים למורכבות עולם החי הימי, ולתהליכים המתקיימים בו. דגש רב ניתן על תהליכים אבולוציוניים, כמו גם למנגנונים המשתתפים בהם.

על החלל- טל ענבר

איך בונים חללית? מה זה טיל? איך שומרים על חייהם של אסטרונאוטים בחלל? איך מתכננים משימות חלל?
הקורס יציג בפני המשתתפים בו את העולם המרתק של משימות חלל, דרך הפן ההנדסי, תכנוני ויצירתי, כמו גם ההיבטים הניהוליים והאתגרים הבלתי צפויים של הפעילות בחלל.

נכיר משימות חלל בולטות, ונבחן כיצד ניגשו מהנדסי חלל ממדינות שונות לפתור בעיות זהות - בדרכים מגוונות. נציץ אל העתיד ונראה אילו משימות חלל מתוכננות לעשור הבא.

במהלך הקורס נתנסה במשימות תכנון ופתרון בעיות מורכבות תוך עבודת צוות, המזכירה את אופן העבודה של אנשי פיתוח בתחום החלל

הקול בראש - ענבל חמיידס

"הקול בראש" הינו שיעור על חקר מוח יישומי. בשיעור זה התלמידים חוקרים את עולמם הפנימי מתוך תובנות יישומיות מעולם של חקר המוח וע"י תרגולי מיינדפולנס.

השיעור הינו שיעור חווייתי בו לומדים על מבנה המוח, תפקודיו השונים ותהליכים קוגניטיביים יחד עם טכניקה יישומית לאימון התפקודים השונים עליהם נלמד בעזרת מדיטציית מיינדפולנס ומשחקי קשב.

 

 

 

 

חקר הג'אגלינג - מיקי חומה וד"ר אפרת פירסט

במהלך הקורס התלמידים חוקרים את תהליך הלמידה של עצמם. התלמידים הם המתנסים והחוקרים גם יחד. באופן הזה הקורס משלב בין הבנה לביצוע. בלווי והנחייה של שני המנחים של הקורס, ד"ר למדעי המוח ומומחה לג'אגלינג, התלמידים בוחרים את נושא המחקר ואת  האביזר/ים בהם ישתמשו במחקר שלהם. באמצעות תיעוד, קבלת משובים וניתוח הממצאים המשקפים את היכולת העכשווית שלהם, התלמידים בוחנים את השינויים ביכולתם בהיבט הכמותי ובהיבט האיכותי. מאחר והיכולת היא דינמית יש אפשרות לבנות ולשנות אותה בעקבות תרגול והבנה. מיתוך העשייה החווייתית ותהליך החקירה התלמידים מגיעים לגילויים, תובנות ומסקנות אישיות לגבי תהליך הלמידה ואיך ניתן ליעל ולמכסם אותו.

חבי קסצלסקי- אמנות

בסדנת האמנות נעבוד השנה על חקירה והעמקה בתחומים שונים. בסדנא יוגשו חומרים המאפשרים יצירה אישית ו/או קבוצתית לדוגמא: יציאה לתרגילי צילום, עבודות דו ממד שיש בהן צמצום ו/ או הרחבה של פלטת הצבעים. נתנסה בטכניקות חדשות ומורכבות, נקיים דיוני ביקורת ונלמד מהלכי התבוננות ורפלקציה על יצירות שלנו ועל יצירות מתרבות העולם. העבודה תלווה במודלים משדה האמנות בארץ ובעולם.

הוכחה – ד"ר יואב ברויאר

במהלך הקורס נפתח את חשיבתנו הריאלית במגוון כיוונים ונושאים.
נתרגל לוגיקה קלאסית, נטעם מעט מתורת הגרפים, נלמד אודות הצפנה ונפצח צפנים ,נשמע סיפורים רבים שמטרתם להקנות הרגלי חשיבה מחד גיסא ולפתח את הדמיון מאידך גיסא,
נתנסה בדומינו המבוסס על כללים מורכבים, נלמד מהי רדוקציה ונפתור חידת שיבוץ...כל החוויות הללו יעשו תוך כדי משחק בשמחה

עיצוב בתלת מימד- ענבל צייזלר

הדפסה תלת מימדית היא טכנולוגית העתיד שכבר עכשיו נמצאת בהישג ידינו.
כמעט כמו במעשה קסמים, כיום ניתן להדפיס בתלת מימד צורות ומוצרים העולים בדימיוננו, אך כיצד עושים זאת?
בקורס נלמד את יסודות המידול התלת מימדי וכיצד להפוך רעיון למוצר תלת מימדי מודפס.
נכיר את טכנולוגית ההדפסה, כיצד היא פועלת, יתרונותיה וחסרונותיה ואיך אנו יכולים לעשות בה שימוש לצרכינו.
נלמד למדל בתוכנת טינקרקאד, בעזרתה נבנה מוצרים ומשחקים מקוריים פרי תכנונכם אותם נדפיס בתלת מימד.

הקול בראש - ענבל חמיידס

"הקול בראש" הינו שיעור על חקר מוח יישומי. בשיעור זה התלמידים חוקרים את עולמם הפנימי מתוך תובנות יישומיות מעולם של חקר המוח וע"י תרגולי מיינדפולנס.

השיעור הינו שיעור חווייתי בו לומדים על מבנה המוח, תפקודיו השונים ותהליכים קוגניטיביים יחד עם טכניקה יישומית לאימון התפקודים השונים עליהם נלמד בעזרת מדיטציית מיינדפולנס ומשחקי קשב.

 

 

 

 

שכבה ו'

שואלים - ד"ר איציק בריקנר

מטרת השעורים הינה לפתח אצל התלמיד הבנה לגבי מהות המושג מחקר ובמיוחד המחקר המדעי .  התלמידים יחשפו למהלכים שהובילו להתפתחות המחקר המדעי עד ימינו אנו.  במהלך הלמודים  יעסקו התלמידים בשאלות חקר בתחומי הביולוגיה. בעזרת מתודיקה אותה ירכשו התלמידים  יערך תהליך חקר הכולל מערכת ניסוי ובקרה אשר את תוצאותיו יסכמו לכלל  עבודת חקר מדעית כתובה המוגשת כפוסטר בפני חברי הקבוצה.

ללמוד ללמוד - טל גרינפלד

חוויית הלמידה בבית-הספר, באוניברסיטה או באופן עצמאי יכולה להיות קלילה יותר,
מפתחת יותר, מעמיקה יותר, מעניינת יותר והרבה יותר מספקת - אם מפעילים מערך מסויים
של מיומנויות, כישורים וגישה בריאה. אלא שהמיומנויות האלה אינן מובנות מאליהן .
 הקורס הזה ייתן מפגש ראשוני עם המיומנויות, הכישורים והגישה הללו, היכולים להועיל
מאד ללימודים, אבל בעצם גם באופן כללי לחיים.

חכמת הגוף - מיקי חומה

הקורס מבקש לפרוש בפני התלמידים את היכולות הרבגוניות הטמונות בגוף.  
גופנו משמש אותנו במגוון רחב של צרכים, החל בפעולות יומיומיות ועד לפעולות מורכבות הדורשות מיומנות, תיאום, מודעות ושליטה.פיתוח היכולות הללו משפיע על תפקודנו בשלל רמות. בקורס נלמד תרגילי  ג'אגלינג שונים:  משלושה כדורים לכדורים קופצים, דיאבולו הליכה על קביים ועוד...כל טכניקה והמיומנויות השונות שהיא מפעילה ומחדדת בנו.

צלילים לצבעים - זוהר שפיר

סדנאת הקלטה, עריכה, ויצירת פסקול לסרט גמר הכיתתי - המשך העבודה בקורס "??" עם צבי.
במהלך הסדנא נחשף להיסטוריה של המוזיקה המוקלטת ופסי הקול, מהפן הטכנולוגי והאמנותי כאחד. נלמד על צורות שונות של שיתוף בין מוזיקה לצורות אמנות אחרות, אשר חלקן קדמו באלפי שנים לפסקול הקולנועי.
נלמד לבנות אולפן ביתי, לבצע הקלטות שטח, ולערוך פסקול. במהלך העבודה נלמד על סוגי המיקרופונים השונים, על תוכנות עריכה והלחנה ממוחשבות, סינטזת צליל אנאלוגית ודיגיטלית, וטכניקות הלחנה ואלתור צליל. במהלך הסדנא נקליט ונדגום לאט לאט את הצלילים עבור כל סצינה וסצינה. את הגרסא הסופית של פס הקול של הסרט נערוך יחדיו בארבעת השיעורים האחרונים של הסמסטר.

על החלל- טל ענבר

איך בונים חללית? מה זה טיל? איך שומרים על חייהם של אסטרונאוטים בחלל? איך מתכננים משימות חלל?
הקורס יציג בפני המשתתפים בו את העולם המרתק של משימות חלל, דרך הפן ההנדסי, תכנוני ויצירתי, כמו גם ההיבטים הניהוליים והאתגרים הבלתי צפויים של הפעילות בחלל.

נכיר משימות חלל בולטות, ונבחן כיצד ניגשו מהנדסי חלל ממדינות שונות לפתור בעיות זהות - בדרכים מגוונות. נציץ אל העתיד ונראה אילו משימות חלל מתוכננות לעשור הבא.

במהלך הקורס נתנסה במשימות תכנון ופתרון בעיות מורכבות תוך עבודת צוות, המזכירה את אופן העבודה של אנשי פיתוח בתחום החלל

 

 שכבה ז'-ח'

 

PuppetCinema - צבי סהר

PuppetCinema הינו קורס ליצירת סרטי בובות המשלב תכנים מעולם הצילום, בנייה והפעלת בובות, עיצוב ודרמה.
נעסוק בעיצוב בובה והעולם החומרי שלה, הפעלתה ועקרונות עיצוב דמות דרמטית, מבנה הסיפור העלילתי ועקרונות הדרמה והצילום הקולנועי ככלי סיפורי (זוויות צילום, תאורה, וכו')
פרויקט PuppetCinema נותן לתלמידים לעסוק בנושאים שונים תוך עמדת ריחוק והזרה של גיבורי הסיפור ועל ידי כך מדרבן את התלמיד לחשיבה ביקורתית ואמירה.

צלילים לצבעים - זוהר שפיר

סדנאת הקלטה, עריכה, ויצירת פסקול לסרט גמר הכיתתי - המשך העבודה בקורס "??" עם צבי.
במהלך הסדנא נחשף להיסטוריה של המוזיקה המוקלטת ופסי הקול, מהפן הטכנולוגי והאמנותי כאחד. נלמד על צורות שונות של שיתוף בין מוזיקה לצורות אמנות אחרות, אשר חלקן קדמו באלפי שנים לפסקול הקולנועי.
נלמד לבנות אולפן ביתי, לבצע הקלטות שטח, ולערוך פסקול. במהלך העבודה נלמד על סוגי המיקרופונים השונים, על תוכנות עריכה והלחנה ממוחשבות, סינטזת צליל אנאלוגית ודיגיטלית, וטכניקות הלחנה ואלתור צליל. במהלך הסדנא נקליט ונדגום לאט לאט את הצלילים עבור כל סצינה וסצינה. את הגרסא הסופית של פס הקול של הסרט נערוך יחדיו בארבעת השיעורים האחרונים של הסמסטר.

 

עיצוב בתלת מימד- ענבל צייזלר

הדפסה תלת מימדית היא טכנולוגית העתיד שכבר עכשיו נמצאת בהישג ידינו.
כמעט כמו במעשה קסמים, כיום ניתן להדפיס בתלת מימד צורות ומוצרים העולים בדימיוננו, אך כיצד עושים זאת?
בקורס נלמד את יסודות המידול התלת מימדי וכיצד להפוך רעיון למוצר תלת מימדי מודפס.
נכיר את טכנולוגית ההדפסה, כיצד היא פועלת, יתרונותיה וחסרונותיה ואיך אנו יכולים לעשות בה שימוש לצרכינו.
נלמד למדל בתוכנת טינקרקאד, בעזרתה נבנה מוצרים ומשחקים מקוריים פרי תכנונכם אותם נדפיס בתלת מימד.

לכל הכיוונים - טל גרינפלד

כשמו כן הוא - אם יש כיוון שמעניין אותנו, בואו נציץ לשם קצת לראות מה יש שם. אם יש כיוון שלא מעורר בנו שום עניין - בואו נציץ גם לשם, אולי טעינו ויש סיבה למצוא שם עניין. כמובן, יש בעולם אינספור כיוונים ולא ניתן להציץ לכולם, אפילו לא אם זו הצצה קטנטנה - בטח שלא במסגרת הצנועה של קורס אחד בסך הכל - אבל ככל שהטעימה תהיה רחבה יותר, באופנים שונים ומגוונים, כזו שתכיל גם ספיגה וגם יצירה, גם דמיון וגם מעשה, גם תחומים שלפעמים מכנים אותם ״ריאליים״ וגם תחומים שלפעמים מכנים אותם ״הומניים״ וגם כאלו שראויים לשני הכינויים גם יחד - כן ייטב. 
כמובן שלוקסוס שכזה מתאפשר רק כשיש לך עם הכיתה הכרות בת שנים, כזו מאפשרת הרבה פתיחות, הרבה אמון, הרבה סבלנות והרבה אומץ. תמיד כיף שיש כיתה כזו :)
 

הוכחה – ד"ר יואב ברויאר

במהלך הקורס נפתח את חשיבתנו הריאלית במגוון כיוונים ונושאים.
נתרגל לוגיקה קלאסית, נטעם מעט מתורת הגרפים, נלמד אודות הצפנה ונפצח צפנים ,נשמע סיפורים רבים שמטרתם להקנות הרגלי חשיבה מחד גיסא ולפתח את הדמיון מאידך גיסא,
נתנסה בדומינו המבוסס על כללים מורכבים, נלמד מהי רדוקציה ונפתור חידת שיבוץ...כל החוויות הללו יעשו תוך כדי משחק בשמחה

 שכבה ט'

PuppetCinema - צבי סהר

PuppetCinema הינו קורס ליצירת סרטי בובות המשלב תכנים מעולם הצילום, בנייה והפעלת בובות, עיצוב ודרמה.
נעסוק בעיצוב בובה והעולם החומרי שלה, הפעלתה ועקרונות עיצוב דמות דרמטית, מבנה הסיפור העלילתי ועקרונות הדרמה והצילום הקולנועי ככלי סיפורי (זוויות צילום, תאורה, וכו')
פרויקט PuppetCinema נותן לתלמידים לעסוק בנושאים שונים תוך עמדת ריחוק והזרה של גיבורי הסיפור ועל ידי כך מדרבן את התלמיד לחשיבה ביקורתית ואמירה.

 

לכל הכיוונים - טל גרינפלד

כשמו כן הוא - אם יש כיוון שמעניין אותנו, בואו נציץ לשם קצת לראות מה יש שם. אם יש כיוון שלא מעורר בנו שום עניין - בואו נציץ גם לשם, אולי טעינו ויש סיבה למצוא שם עניין. כמובן, יש בעולם אינספור כיוונים ולא ניתן להציץ לכולם, אפילו לא אם זו הצצה קטנטנה - בטח שלא במסגרת הצנועה של קורס אחד בסך הכל - אבל ככל שהטעימה תהיה רחבה יותר, באופנים שונים ומגוונים, כזו שתכיל גם ספיגה וגם יצירה, גם דמיון וגם מעשה, גם תחומים שלפעמים מכנים אותם ״ריאליים״ וגם תחומים שלפעמים מכנים אותם ״הומניים״ וגם כאלו שראויים לשני הכינויים גם יחד - כן ייטב. 
כמובן שלוקסוס שכזה מתאפשר רק כשיש לך עם הכיתה הכרות בת שנים, כזו מאפשרת הרבה פתיחות, הרבה אמון, הרבה סבלנות והרבה אומץ. תמיד כיף שיש כיתה כזו :)

צלילים לצבעים - זוהר שפיר

סדנאת הקלטה, עריכה, ויצירת פסקול לסרט גמר הכיתתי - המשך העבודה בקורס "??" עם צבי.
במהלך הסדנא נחשף להיסטוריה של המוזיקה המוקלטת ופסי הקול, מהפן הטכנולוגי והאמנותי כאחד. נלמד על צורות שונות של שיתוף בין מוזיקה לצורות אמנות אחרות, אשר חלקן קדמו באלפי שנים לפסקול הקולנועי.
נלמד לבנות אולפן ביתי, לבצע הקלטות שטח, ולערוך פסקול. במהלך העבודה נלמד על סוגי המיקרופונים השונים, על תוכנות עריכה והלחנה ממוחשבות, סינטזת צליל אנאלוגית ודיגיטלית, וטכניקות הלחנה ואלתור צליל. במהלך הסדנא נקליט ונדגום לאט לאט את הצלילים עבור כל סצינה וסצינה. את הגרסא הסופית של פס הקול של הסרט נערוך יחדיו בארבעת השיעורים האחרונים של הסמסטר.

מסדר יוזמי הטוב

 

מסדר יוזמי הטוב - חווית יזמות וטכנולוגיה לטובת החברה. התלמידים יכנסו לעולם היזמות והטכנולוגיות המאפשרות, יעברו מגוון של סדנאות והתנסויות: חיפוש אחר בעיות ואתגרים חברתיים ועולמיים, ביצוע תהליכי מחקר ושאילת שאלות. התלמידים יתנסו בתהליכי אפיון פתרונות מבוססי חשיבה המצאתית ועיצובית ועוד.
במהלך השנה, התלמידים יבחרו פרויקט/ים מעשיים שאותם יובילו, מאפיון הבעיה ועד למימוש הפתרון באמצעות טכנולוגיות, יציגו את האתגרים בפני קהל ועוד..
הקורס מקנה כלים מעשיים, מראה שניתן לממש את כל אשר אנו חושבים עליו
וניתן לעשות טוב, למען החברה!

 

 

 

 

 

 

למעלה

Rama School. All rights reserved.

Top Desktop version